Podstawa prawna
Zarząd Dróg Miejskich działa na podstawie:
- Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym z późn. zmianami.
- Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym z późn. zmianami.
- Ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych z późn. zmianami
- Ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych z późn. zmianami.
- Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. prawo o ruchu drogowym z późn. zmianami.
- Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych z późn. zmianami.
- Ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości z późn. zmianami.
- Ustawy z dnia 16 grudnia 2005 r. o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego z późn. zmianami.
- Ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym z późn. zmianami.
- Ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. prawo budowlane z późn. zmianami.
- Ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody z późn. zmianami.
- Ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami z późn. zmianami.
- Ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. prawo zamówień publicznych z późn. zmianami.
- Ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z późn. zmianami.
- Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks Postępowania Administracyjnego z póżn. zmianami.
- Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 czerwca 2004 r. w sprawie określenia warunków udzielania zezwoleń na zajęcie pasa drogowego z poźn. zmianami.
- Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 24.06.2022 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych.
- Uchwały Rady Miejskiej w Gliwicach nr XXXI/648/2021 z dnia 18 listopada 2021 r. w sprawie ustalenia wysokości stawek opłat za zajęcie pasa drogowego dróg publicznych, dla których zarządcą jest Prezydent Miasta Gliwice zmienionej Uchwałą Rady Miejskiej w Gliwicach nr XLI/845/2022 z dnia 10 listopada 2022 r.
- Statutu Zarządu Dróg Miejskich w Gliwicach wg Uchwały RM nr III_38_2019 z dnia 07.02.2019 r.
Zakres działania i zadania:
-
Zarząd wykonuje zadania zarządcy drogi na wszystkich drogach publicznych w granicach administracyjnych miasta Gliwice z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych w zakresie:
- planowania, budowy, modernizacji, utrzymania i ochrony dróg wraz z infrastrukturą techniczną związaną z tymi drogami;
- planowania, budowy, modernizacji, utrzymania i ochrony obiektów inżynierskich na drogach określonych w ust. 1.
-
Zarząd jest upoważniony do wykonywania wszelkich czynności związanych z gospodarowaniem zarządzanym majątkiem na podstawie odrębnie udzielonych pełnomocnictw.
-
Celem prac Zarządu jest:
- udział w programowaniu rozwoju sieci drogowej i jej modernizacji w oparciu o plany zagospodarowania przestrzennego i inne dokumenty planistyczne Miasta oraz właściwych organów państwa;
- dążenie do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego;
- usprawnienie układu komunikacyjnego Miasta Gliwice i poprawa stanu istniejącej infrastruktury;
- budowa nowych połączeń ułatwiających komunikację w Mieście;
- poprawa stanu technicznego dróg publicznych na terenie Miasta Gliwice;
- budowa i utrzymanie dróg rowerowych i niezbędnej infrastruktury towarzyszącej na zarządzanej sieci dróg publicznych;
- ustalenia na drogach publicznych miasta Gliwice strefy płatnego parkowania w centrum miasta, w której pobierana będzie opłata za parkowanie;
- wprowadzenie systemu Inteligentnych Systemów Transportowych na zarządzanej sieci dróg;
- ograniczenie wjazdu na teren miasta Gliwice pojazdów powyżej 12t DMC.
Do zadań Zarządu należy w szczególności:
-
opracowywanie projektów planów rozwoju sieci drogowej oraz bieżące informowanie o tych planach organów właściwych do sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego;
-
opracowywanie projektów planów finansowania budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg oraz drogowych obiektów inżynierskich;
-
pełnienie funkcji inwestora;
-
utrzymanie nawierzchni, chodników, obiektów inżynierskich, urządzeń zabezpieczających ruch i innych urządzeń związanych z drogą;
-
realizacja zadań w zakresie inżynierii ruchu;
-
przygotowanie infrastruktury drogowej dla potrzeb obronnych oraz wykonywanie innych zadań na rzecz obronności kraju;
-
koordynacja robót w pasie drogowym;
-
wydawanie zezwoleń na zajęcie pasa drogowego, zjazdy z dróg, przejazdy po drogach publicznych pojazdów nienormatywnych oraz pobieranie opłat i kar pieniężnych przewidzianych ustawą o drogach publicznych;
-
prowadzenie ewidencji dróg, obiektów mostowych, tuneli, przepustów oraz udostępnianie ich na żądanie uprawnionym organom;
-
sporządzanie informacji o drogach publicznych oraz przekazywanie ich Generalnemu Dyrektorowi Dróg Krajowych i Autostrad;
-
przeprowadzanie okresowych kontroli stanu dróg i drogowych obiektów inżynierskich, ze szczególnym uwzględnieniem ich wpływu na stan bezpieczeństwa ruchu drogowego;
-
wykonywanie robót interwencyjnych, robót utrzymaniowych i zabezpieczających;
-
przeciwdziałanie niszczeniu dróg przez ich użytkowników;
-
przeciwdziałanie niekorzystnym przeobrażeniom środowiska mogącym powstać lub powstającym w następstwie budowy lub utrzymania dróg;
-
wprowadzanie ograniczeń lub zamykanie dróg i drogowych obiektów inżynierskich dla ruchu oraz wyznaczanie objazdów drogami różnej kategorii, gdy występuje bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa osób lub mienia;
-
dokonywanie okresowych pomiarów ruchu drogowego;
-
utrzymywanie zieleni przydrożnej, w tym sadzenie i usuwanie drzew oraz krzewów;
-
nabywanie nieruchomości pod pasy drogowe dróg publicznych i gospodarowanie nimi w ramach posiadanego prawa do tych nieruchomości;
-
nabywanie nieruchomości innych niż wyżej wymienione, na potrzeby zarządzania drogami i gospodarowanie nimi w ramach posiadanego do nich prawa;
-
zarządzanie i utrzymanie kanałów technologicznych na drogach publicznych;
-
budowa, przebudowa, remont i utrzymanie parkingów przeznaczonych dla postoju pojazdów wykonujących przewozy drogowe, wynikającego z konieczności przestrzegania przepisów o czasie prowadzenia pojazdów oraz przepisów o ograniczeniach i zakazach ruchu drogowego;
-
budowa, przebudowa, remont i utrzymanie miejsc wykonywania kontroli ruchu i transportu drogowego, przeznaczonych w szczególności do ważenia pojazdów;
-
utrzymanie czystości i porządku na drogach publicznych w zakresie uregulowanym ustawą z dnia 13 września 1996 r. z późn. zm. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach;
-
wprowadzenie płatnego parkowania na drogach publicznych;
-
pobieranie opłat za parkowanie pojazdów samochodowych oraz opłat dodatkowych za nie uiszczanie opłat za parkowanie pojazdów samochodowych na drogach publicznych na terenie miasta Gliwice w strefie Płatnego Parkowania;
-
wykonywanie zadań z zakresu zarządzania bezpieczeństwem dróg w granicach administracyjnych miasta;
-
nadzór, wprowadzanie oraz modernizacja Inteligentnych Systemów Transportowych w obrębie miasta Gliwice;
-
zarządzanie i utrzymanie Centrum Sterowania Ruchem;
-
przygotowywanie zezwoleń na wjazd dla pojazdów powyżej 12t DMC.